Πουριτανισμός και κρίση στον γάμο
Ένα από τα αίτια της κρίσης του γάμου σήμερα θα έλεγα ότι είναι -και από μας τους Χριστιανούς πολλές φορές, αλλά βέβαια κι από αυτούς που δεν έχουν πολλή επαφή με την Εκκλησία ακόμη περισσότερο- η απουσία εμβάθυνσης στην θεολογία του γάμου. Υπήρχε κάτι τέτοιο στην παραδοσιακή κοινωνία; Όχι! Οι άνθρωποι αυτοί στην παραδοσιακή κοινωνία είχαν την παραδοσιακή πίστη, την παραδοσιακή σχέση με τον Θεό, που δεν αναρωτιέται κανείς για τίποτε, αλλά συνεχίζει αυτά που βρήκε και τα τηρεί και συμμετέχει στα Μυστήρια. Αυτό δεν σημαίνει όμως ότι η θεολογία του γάμου είχε κατακτηθή. Πάντα υπήρχαν άνθρωποι οι όποιοι εφάρμοζαν την θεολογία του γάμου χωρίς να την έχουν ακούσει ποτέ, αλλά το έκαναν αυτό μέσα από μία εσωτερική κατάκτηση της θεολογίας, όχι μόνο για τον γάμο, αλλά και για άλλα θέματα θεολογίας. Υπήρχαν άνθρωποι αγράμματοι στο παρελθόν, οι όποιοι συγχωρούσαν τον εχθρό τους και εφήρμοζαν την θεολογία χωρίς να την έχουν διδαχθή ποτέ. Δεν είχαν διαβάσει κανένα βιβλίο. Πάντοτε υπήρχαν και θα υπάρχουν τέτοιοι άνθρωποι, αλλά σε γενικές γραμμές ο γάμος παλιά δεν είχε την δυνατότητα να εμβαθύνει στην θεολογία του, διότι δεν υπήρχαν και γνώσεις, δεν υπήρχαν δυνατότητες γραμματικές από τους ανθρώπους, αλλά και από τους ιερείς πολλές φορές, που δεν μπορούσαν να τις διδάξουν.
Σήμερα που έχει γενικευθή η μόρφωση, έχουμε απόλυτη ανάγκη να εμβαθύνουμε στην θεολογία του γάμου, για να μπορέσει ο γάμος να αντέξει. Και μάλιστα έχουμε απόλυτη ανάγκη να εμβαθύνουμε στην ορθή θεολογία του γάμου. Διότι μια κουβέντα είναι «διαβάζω και ακούω για τον γάμο τα θεολογικά που του αναλογούν», αν δεν είναι τα σωστά θεολογικά. Μερικές φορές έχω την αίσθηση ότι ο γάμος βάλλεται από δύο πλευρές σήμερα: βάλλεται από την κοσμική νοοτροπία, την ελευθεριότητα πού υπάρχει -βλέπετε τί γίνεται, δεν χρειάζεται περιγραφή αυτό-, αλλά μερικές φορές βάλλεται και από εκκλησιαστικά πρόσωπα ο γάμος, κληρικούς και λαϊκούς, όταν δηλαδή εισάγουν νοοτροπίες οι όποιες δεν είναι θεολογημένες, δεν είναι ορθόδοξες. Εμφανίζονται με ένα μανδύα θεολογικό και παραδοσιακό, ενώ στην πραγματικότητα χτυπάνε τον γάμο, τον υπονομεύουν. Είναι νοοτροπίες πουριτανικές.
Τί ονομάζουμε πουριτανισμό; Πουριτανισμό ονομάζουμε μία στάση θεολογική και μια στάση ζωής, η οποία επεκράτησε στον δυτικό χριστιανισμό γύρω στα μεσαιωνικά χρόνια και από εκεί εισήχθη -δεδομένου ότι γίναμε πολιτιστική αποικία της Δύσης- σε άλλες χώρες ορθόδοξες της Ανατολικής Ευρώπης, όπως και η Ελλάδα μεταξύ αυτών, και εισέβαλε και αποίκησε το συνειδητό μας και το υποσυνείδητό μας. Γίναμε πουριτανοί χωρίς να το καταλάβουμε λίγο-λίγο σε καιρούς δύσκολους, στην Τουρκοκρατία, και μετά, στον ελεύθερο βίο. Κι ούτε λίγο ούτε πολύ τί πάθαμε δηλαδή; Τί είναι ο πουριτανισμός; Είναι το άγχος και η υποτίμηση απέναντι στο σώμα, απέναντι στον έρωτα, απέναντι στην σεξουαλικότητα. Είναι η νοοτροπία εκείνη η οποία καλλιεργήθηκε, όπως ξέρετε, τις τελευταίες δεκαετίες, στον τόπο μας ότι «τον γάμο, εντάξει, τον ανεχόμαστε, απλώς τον ανεχόμαστε από πλευράς θεολογικής και εκκλησιαστικής». Θα τολμήσω να πω ότι αυτή η νοοτροπία του πουριτανισμού γέννησε αυτήν την φοβερή σεξουαλική ελευθεριότητα που υπάρχει σήμερα. Διότι ουσιαστικά πρόκειται για το ίδιο φαινόμενο, απλώς είναι το «αρνητικό της φωτογραφίας». Ο πουριτανισμός κάνει την σεξουαλικότητα έμμονη ιδέα από την ανάποδη, η σημερινή ελευθεριότητα κάνει το σεξουαλικό έμμονη ιδέα, από την άλλη πλευρά. Αυτό ακριβώς γέννησε: δηλαδή η επαναστατημένη και σήμερα πια εμπορικοποιημένη σεξουαλικότητα είναι πολιτισμικό αποτέλεσμα και προϊόν του πουριτανισμού εκείνου, του παλιού. Πληρώνουμε ακόμη δηλαδή τις διαστρεβλώσεις του Χριστιανισμού στον δυτικό κόσμο.
Απόσπασμα από το βιβλίο:
«Χρειαζόμαστε την οικογένεια;»
του π. Βασιλείου Θερμού
σ. 44-47
Εκδόσεις Αρμός